KEGAGALAN Siti Nurhaliza menangani masalah perniagaan telah menyebabkan Siti tidak teragak-agak menyalahkan GST dan kejatuhan nilai ringgit. Ini merupakan sikap yang cukup tidak profesional bagi seorang usahawan wanita. Alasan dan menunding jari kepada pihak lain tidak akan mampu memperbaiki dan memajukan sesebuah perniagaan itu.
Siti sepatutnya belajar dari Ketua
Pegawai Eksekutif Vida Beauty Sdn Bhd, Datuk Seri Dr Hasmiza Othman yang
lebih dikenali dengan nama Datuk Seri Vida, cara-cara untuk menjalankan
perniagaan. Jatuh bangun Datuk Vida dalam perniagaan tidak pernah
menjadi alasan untuk beliau menyalahkan sesiapa pun.
Perbezaan yang paling ketara antara dua
usahawan ini adalah taraf pendidikan mereka. Semua pihak amat maklum
bahawa Siti Nurhaliza hanya mampu belajar sehingga ke peringkat SPM
sahaja. Bagi Datuk Vida pula, beliau seorang yang amat mementingkan
pendidikan sebagai bekalan untuk menghadapi cabaran dunia luar dengan
lebih baik.
Ibu Datuk Vida terpaksa menjual sebidang
tanah untuk menyara kos perbelanjaannya di Universiti Sains Malaysia.
Malahan Datuk Vida turut melakukan tiga pekerjaan semasa beliau bergelar
pelajar universiti.
Setelah berjaya menggenggam Sarjana Muda
Pendidikan (Kesusasteran Melayu dan Sejarah), Datuk Vida meneruskan
pengajian Doktor Falsafah secara jarak jauh. Banyak perbezaan diantara
usahawan yang berilmu dan tidak berilmu.
Selain daripada itu juga, keberanian
untuk berbeza dan tidak menjadi usahawan biasa-biasa dilihat turut
menyumbang kepada kejayaan luarbiasa Datuk Vida. Dengan usaha yang
gigih, istiqamah yang tinggi dan memohon kepada Allah tanpa henti turut
menjadi pencetus kejayaan beliau.
Memetik sumber awani,
Siti Nurhaliza mengecam GST sebagai antara punca prestasi buruk
Simplysiti. Beliau menganggap GST punca barang-barang mengalami kenaikan
harga.
“Kami terkesan dengan kejatuhan ringgit
kerana kami terlibat dalam pengimportan bahan-bahan dari luar negara
khususnya Korea. Benar, jika dilihat pada transaksi SimplySiti,
jualannya mencecah angka jutaan ringgit setahun. Namun, kami juga
menghabiskan puluhan ribu ringgit sebulan untuk melunaskan tuntutan GST.
Kenyataan Siti jelas menunjukkan bahawa
beliau langsung tidak memahami konsep GST yang dilaksanakan oleh
kebanyakkan negara kerana ketelusan dan keberkesanan GST sebagai alat
percukaian yang mampu menjana pendapatan negara disamping menjaga
kebajikan rakyat dan memantau para peniaga yang kerap melakukan penipuan
dalam percukaian.
Berbalik kita kepada kejayaan Datuk Vida
dalam perniagaan. Apabila beliau menaja AJL29 dan Gegar Vaganza,
permintaan dan jualan Qu Puteh melonjak sehingga kehabisan stok dan
Datuk Vida terpaksa mengagihkan produk kepada stokis secara kuota.
“Saya yang bagi idea semua sebab saya
sudah belajar dari kesilapan lalu. Biasanya saya berdoa tidak kira waktu
dan tempat sebanyak 20 kali sehari. Tapi waktu taja AJL29, saya berdoa
lebih 50 kali. Saya reda dan tawakal.
“Dan Alhamdulillah, iklan saya menjadi
dan jadi sebutan ramai. Permintaan dan jualan melonjak hari-hari sampai
saya kehabisan stok dan terpaksa mengagihkan produk kepada stokis secara
kuota,” katanya serius.
Vida Beauty kini memiliki lebih 400
stokis di seluruh negara termasuk di Brunei dan Singapura dengan
menggajikan kakitangan seramai 130 orang.
Tujuh tahun lalu, bisnes Hasmiza melonjak tinggi gara-gara keberanian memperkenakan minuman kesihatan di bawah jenama Pamoga.
Produk yang menjadi fenomena itu
membolehkan dia berubah sekelip mata menjadi jutawan sehingga mampu
membina Wisma Vida Beauty yang tersergam indah dan mewah di bandar Ipoh.
Selain daripada itu juga, sikap Datuk
Vida yang sentiasa bersyukur dengan rezeki Allah menyebabkan beliau
meraih kejayaan demi kejayaan dalam perniagaan beliau. Nampak
gaya,memang Siti perlu banyak belajar dari Datuk Vida.
– PRU14.tv
No comments:
Post a Comment