Friday 18 March 2016

Tragedi Pantai Tok Jambal”Jasad Timbul Setelah Ahli Keluarga Sampai Dan Laungkan Azan”



#Tragedi Pantai Tok Jambal”Jasad Timbul Setelah Ahli Keluarga Sampai Dan Laungkan Azan”|Seorang pelajar UMT tahun satu Isabassri Bin isyak 21 tahun teah di laporkan hilang semasa mandi laut dengan rakannya di pantai tok jambal lebih kurang jam enam petang semalam.

#Timbalan Pengarah Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) Terengganu, Sharikan Bustaman, berkata usaha mencari ditumpukan di sekitar satu kilometer dari kawasan Isabassri Ishak, 21, dilaporkan hilang kerana benteng di kawasan itu mungkin menghalang mangsa dibawa arus.
Seramai 16 anggota JBPM dari Balai Kuala Terengganu dan Kuala Nerus serta lima anggota Pasukan Penyelamat Dalam Air (PPDA) dan Pasukan Kecemasan Khas (EMRS) meneruskan operasi mencari mangsa hari ini.

#“Kami juga dibantu 17 anggota Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM) dengan kekuatan tiga bot dan anggota polis serta Jabatan Pertahanan Awam (JPAM),” katanya yang ditemui di lokasi kejadian.
Dalam usaha mencari pelajar UMT tersebut sekitar jarak 200 meter dari tempat kejadian tepat pada 14:36:38 dini hari selepas ketibaan keluarganya dari perak termasuk ibu kandung mangsa jasad Isabassri Ishak 21, muncul dipermukaan laut setelah sholat hajat dan azan yang berterusan dilaungkan dan suasana menjadi pilu.





#KRONOLOGI KEJADIAN PELAJAR UMT HILANG DI PANTAI TOK JEMBAL

#Mangsa :
ISABASSRI BIN ISHAK

#SM Pengurusan (Maritim)

#Rakan Mangsa 1 :
MOHD NAZRI BIN MOHAMAD

#SM Pengurusan (Maritim)

#Rakan Mangsa 2 :
MUHAMMAD ZULHISYAM BIN ZULKIFELI

#SM Pengurusan (Maritim)

#TARIKH : 16.3.16

#ANGGARAN MASA KEJADIAN : 1840H

#TEMPAT KEJADIAN : Pantai Tok Jembal

#1. Sekitar jam 1830H, Isa dan rakan-rakannya (Nazri&Zul) berada di Pantai Tok Jembal.

#2. Sekitar jam 1840H, Isa yang ketika itu berada dalam air dalam keadaan yang memerlukan pertolongan akibat alunan air (ombak).

#3. Nazri cuba untuk menyelamatkan Isa. Orang awam – nelayan, anggota maritim (off duty) dan polis (off duty) yang kebetulan berada berhampiran di lokasi turut memberi bantuan dengan melemparkan tali, pelampung.

%4. Usaha menyelamat juga dilakukan dengan adanya org kmpung yg cuba menyelam utk menyelamat Isa. Tetapi tidak ketemuaan jua.

#5. Sekitar jam 1850H, Bahagian Keselamatan UMT telah dimklumkan oleh anggota Keselamatan yg off duty kebetulan berada di lokasi. Dlm masa yg sama, PKU bersiap sedia dengan pasukan perubatan.

#6. Sekitar jam 1855H pihak Bomba telah smpai ke lokasi untuk memberi bantuan.

#7. Sekitar jam 1930H, wakil Pusat Islam tiba di lokasi.

#8. Sekitar jam 1945H, TNC HEPA beserta peg2 HEPA tiba di lokasi.

#9. Jam 2014H, kejadian Hilang Di Pantai Tok Jembal ini dimaklumkan kepada keluarga mangsa oleh Peg. Keselamatan. – menelefon kakak mangsa trlebih dahulu, Saudari Hafiza.
Nota: Kelewatan pemakluman ini disebabkan kesukaran mendapatkan talian telefon keluarga mangsa. *Dalam SMP, no telefon yg sama digunakan utk keluarga.

#10. Sekitar jam 2042H, MB tiba dilokasi dan memberikan sumbangan makanan dan minuman kepada petugas penyelamat yang telah diuruskan oleh JKKK.

#11. Jam 2300H, sebuah van UMT telah digerakkan ke Chemor, Perak untuk mengambil keluarga mangsa. Urusan ini telah diselaraskan bersama HEPA dan Pej. Pendaftar.

#12. Sehingga jam 0020H, operasi SAR masih dijalankan dan mangsa masih belum ditemui.

#13. Saudara Nazri (rakan mangsa yg cuba menyelamatkan mangsa seperti point no 3) telah dirujuk kpd HSNZ selepas mndpt rawatan di PKU.

#Chief complaint: Chest pain
Diagnose: Near Drowning
Di refer ke A&E , HSNZ dengan ambulan UMT setelah di beri rawatan di PKU.
Aisamuddin A. Jalil
Pegawai Keselamatan

#Gambar sekitar kejadian









No comments:

Post a Comment