23 Februari 2016
Saya telah menghubungi Astro Call Centre untuk menamatkan perkhidmatan
langganan Astro. Saya dimaklumkan bahawa saya perlu menjelaskan bayaran 1
bulan notis jika ingin menamatkan perkhidmatan iaitu sebanyak RM46.20
dalam masa 2 hari.
24 Februari 2016
Saya menyelesaikan bayaran 1 bulan notis dengan menggunakan perkhidmatan
perbankan internet, CIMBClicks sebanyak RM46.20. Bererti saya masih
boleh menikmati tayangan Astro sehingga 24 Mac.
*Sila rujuk gambar yang dilampirkan.
6 @ 7 Mac 2016
Wakil Astro telah menghubungi saya dan bertanya:
"Adakah puan masih menerima bil Astro?"
Saya jawab tidak dan ketika ini saya tidak menerima sebarang bil dari Astro.
"Adakah puan pasti ingin menamatkan langganan Astro?"
Saya jawab Ya.
*Panggilan ini dibuat ketika saya berada di pejabat.
Sebaik saya pulang ke rumah, saya mendapati servis Astro sudah
ditamatkan kerana televisyen gelap seperti tidak menerima sebarang
isyarat walaupun cuaca tidak hujan dan lampu dekoder menyala.
Saya amat kecewa kerana masih belum cukup 1 bulan notis, perkhidmatan
Astro saya telah ditamatkan. Namun saya mendiamkan diri sahaja kerana
tidak mahu membazir bil telefon dan membuang masa untuk menelefon Astro
Call Centre.
Saya juga telah mencabut wayar kuasa Astro dan menyimpan dekoder kerana saya tidak lagi menggunakan langganan siaran Astro.
3 April 2016
Tiba-tiba saya menerima bil Astro bagi bulan April. Bil bagi bulan Mac pula tiada. Bil bulan April berjumlah RM39.45.
Saya menghubungi pihak Astro untuk bertanyakan tentang status akaun saya
dan mereka menyatakan bahawa akaun saya diaktifkan semula. Saya
terkejut dan merasa amat kecewa kerana bayaran notis penamatan telah
dibuat dan wakil Astro juga telah menghubungi saya sebelum ini untuk
tujuan penamatan servis langganan.
Pegawai perkhidmatan pelanggan berkenaan menyatakan bahawa mereka akan
menyemak kembali dakwaan saya itu dan akan menghubungi saya semula dalam
tempoh 48 jam. Jika dakwaan saya tidak benar, saya perlu melunaskan bil
yang telah dihantar.
Malangnya, selepas 48 jam, tiada seorang pun wakil Astro yang telah menghubungi saya.
28 April 2016
Saya menghubungi pihak Astro. Mereka mengesahkan bahawa saya memang ada
membuat panggilan pada 3 April dan bertanyakan adakah wakil Astro yang
menghubungi saya selepas tarikh tersebut? Saya hanya menjawab tiada.
Sekali lagi mereka berjanji akan menghubungi saya dalam tempoh 48 jam
untuk pengesahan status akaun saya. Namun, selepas 48 jam tiada sebarang
panggilan dari pihak Astro.
5 Mei 2016
Saya menerima bil bagi bulan Mei yang berjumlah RM81.80
11 Mei 2016
Saya telah memfailkan tuntutan kepada Tribunal Tuntutan Pengguna kerana
merasakan diri telah dianiaya oleh pihak Astro dengan niat
melengah-lengahkan aduan saya disamping bil terkumpul yang semakin
banyak tertunggak.
Dalam tuntutan itu juga saya memohon agar saya diberikan pengecualian
daripada membayar bil Astro bermula tarikh 24 Mac 2016 sehingga kes
tuntutan ini diselesaikan.
*Disertakan bersama bukti pembayaran dan bil
Saya menyerahkan borang tuntutan kepada Tribunal Pengguna dan menghantar
satu salinan borang tuntutan saya kepada Astro menggunakan Pos
Berdaftar (wajib).
Tarikh sebutan kes ialah pada 16 Jun 2016 di mana saya akan bersemuka dengan wakil Astro.
12 Mei 2016
24 jam selepas membuat aduan pada Tribunal Pengguna, saya mendapat
panggilan dari wakil Astro yang menyatakan bahawa akaun saya akan segera
ditamatkan dan bil tertunggak yang dihantar kepada saya akan
dipadamkan.
Alhamdulillah.
Tujuan saya berkongsi pengalaman ini adalah supaya mereka yang sedang
mengalami situasi seperti saya, tolong jangan biarkan kita dianiya dan
dibuli oleh syarikat ternama hanya kerana takut (takut ada macam-macam
jenis takut. Takut kena saman oleh Astro kerana tak bayar bil, takut
banyak kerja kena naik turun pejabat sana sini, takut pada akhirnya kita
juga yang terkena balik dan macam-macam jenis takut lagi).
Kita ada hak sebagai pengguna walaupun saya hanya melanggan pakej yang
paling murah. Fight for your right. Bawa semua bukti dan halakan
kekecewaan kita kepada pihak yang betul. InshaAllah, jika rezeki kita
Alhamdulillah. Tetapi jika tiada rezeki, tak mengapa. Sekurang-kurangnya
kita sudah berusaha membela diri kita dan tidak membiarkan mereka
berterusan 'merompak' kita. - Novianti Mohd Zain | PIXEL MEDIA
No comments:
Post a Comment