Kepada Peugeot & Peugeot Malaysia,
Tulisan saya ini untuk memaklumkan bahawa saya amat kecewa dengan kereta anda.
Saya telah membeli Peugeot 308 1.6L pada tahun 2010 untuk ibu saya.
Sebuah kereta yang bagus dan anggun untuk dipandu. Sehinggalah amaran
'Depollution System Faulty' muncul buat pertama kalinya selapa
penggunaan 6 bulan pertama.
Setiap kali saya menghantar kereta untuk diperiksa atau servis, saya
diberitahu bahawa itu adalah perkara biasa dan tidak perlu bimbang
mengenainya. Apabila saya memaklumkan mereka bahawa ibu saya yang
memandu kereta itu, reaksi mereka?
"Oh, patutlah. Ini kereta turbo, awak tak boleh pandu pelahan. Awak kena
pandu dengan laju agar karbonnya tidak terkumpul," katanya.
Saya membeli kereta ini bukan untuk memandu di litar Formula One. Saya
beli untuk kegunaan biasa dengan keadaan trafik normal di mana-mana
tempat. Boleh anda terangkan atau jelaskan kenyataan yang dinyatakan
oleh mekanik anda di pusat servis Peugeot yang berdaftar ini? Adakah
mereka cuba memberitahu saya bahawa Peugeot 308 ini tidak sesuai dipandu
dengan kelajuan normal?
Pada tahun 2014, saya mengambil kereta ini untuk diservis di pusat
Peugeot Jelutong, Pulau Pinang kerana merasakan kereta saya ini kurang
kuasanya. Saya mengesyaki ada sesuatu yang perlu dilakukan pada
enjinnya. Semasa kereta masih mempunyai waranti, pusat servis berkenaan
kerap memberitahu saya bahawa segalanya baik dan tidak menghadapi
sebarang masalah mahupun enjinnya.
Sebaik saja warantinya tamat, mereka memaklumkan saya bahawa injap turbo
perlu digantikan dan ia mengakibatkan saya terpaksa membayar kos
sebanyak RM2,000. Selepas bersetuju dengan harga itu, rupanya ada banyak
lagi yang perlu diganti seperti pam, kemudian ada benda bocor, bocor
lagi di tempat lain pula.
Kira-kira selepas seminggu di pusat servis itu, saya diberitahu bahawa
sistem turbo perlu diganti dan jumlah bil keseluruhan adalah RM12,069!
Kami hanya diberikan diskaun sebanyak RM5.11 sahaja, itu pun promosi
Hari Raya. Itu diskaun kurang dari 1%. Biar betul? Kedekutnya?
Selepas menunggu selama 2 minggu kereta siap dibaiki, saya perlu
menunggu hampir 2 jam sebelum mereka boleh menyerahkan kereta kepada
saya.
Bulan lepas, kereta tiba-tiba rosak di tengah-tengah lebuh raya PLUS.
Ibu saya kata, dia tidak dapat hidupkan enjin. Pada mulanya kami
menyangka bateri kereta bermasalah. Ibu menghubungi talian bantuan PLUS
dan mereka menyatakan ia tiada kaitan dengan bateri. Jadi saya terpaksa
menghantar kereta itu ke pusat servis Peugeot untuk diperiksa.
Tahu tak apa yang mereka katakan? "Ya, ini berpunca dari bateri,". Saya
berdepan dengan mereka dan menyatakan masalah kereta itu bukan berpunca
dari bateri, tetapi mereka tetap bertegas mengatakan masalahnya berpunca
dari bateri dan saya terpaksa membayar RM600 untuk itu.
Seperti yang dijangkakan, mereka menghubungi saya selepas menukar bateri
kereta. Mereka maklumkan ada bunyi dan enjin tidak dapat dihidupkan.
Sekali lagi mereka mempermainkan saya. Ini tak betul, itu tak betul dan
akhirnya kereta itu perlu melakukan major overhaul sekali lagi! Kereta
saya baru berusia 5 tahun, betapa rapuh dan teruknya kereta Peugeot ini.
Dan saya terpaksa membayar kos sebanyak RM12,498.87 untuk baik pulih
kereta buat kali kedua ini.
Minggu lepas, saya menghubungi pusat servis untuk mengetahui keadaan
kereta saya. Mereka maklumkan AC tidak berfungsi dengan baik dan
terpaksa ditukar full set cooling coil. Saya terpaksa menanggung kos
sebanyak RM4,000.
Kereta berusia 5 tahun, dipandu oleh seorang makcik untuk berulang alik
ke tempat kerja. Perjalanan paling jauh pun, ke Kuala Lumpur. Itu pun
sekali sekala dan tidak pernah terlibat dalam kemalangan.
Inilah kereta Peugeot 308 anda. Saya memiliki sebuah kereta lama,
Perodua Kelisa yang dibeli dengan separuh harga kereta Peugeot 308, dan
ia berfungsi dengan baik untuk pemandu yang sama, dengan gaya pemanduan
yang sama hampir 15 tahun!
Saya telah membuat laporan mengenai kereta Peugeot ini sekian lama dulu
sebelum overhaul buat kali kedua ini. Tetapi tiada apa yang dilakukan.
Saya laporkan perkara ini pada pihak Ibu Pejabat Peugeot dan jawapan
yang biasa diterima, "Kita akan tengok dulu perkara ini,".
Saya rasa pihak anda hanya 'tengok' saja tanpa melakukan apa-apa. Amat
memalukan yang kereta anda tidak setanding dengan nama dan reputasi.
Saya tidak akan membeli kereta Peugeot lagi dan saya akan kongsikan
pengalaman saya dengan yang lain, yang berkeinginan membeli mana-mana
model kereta dari Peugeot. Saya pasti akan melakukan untuk membalas
balik apa yang terjadi selama ini.
Saya pasti akan melakukannya kerana setiap pengguna mempunyai hak untuk
mengetahui segala infomasi untuk membuat pilihan yang terbaik. Saya
tidak mahu orang lain menghadapi masalah yang sama saya hadapi sebelum
ini.
Membeli kereta Peugeot memang satu keputusan yang teruk yang pernah saya
buat dan saya tidak akan mengulanginya lagi. Saya masih menyimpan resit
servis Peugeot overhaul pertama yang berjumlah RM12,069 dan RM5 yang
ditulis di atasnya sebagai promo Hari Raya. Ia pasti akan menjadi bahan
ketawa di media sosial.
Saya menulis luahan ini untuk memastikan Peugeot peka dengan apa yang
berlaku pada pelanggan mereka. Sebagaimana hak pelanggan mengetahui
semua informasi untuk membuat pilihan yang tepat, pihak pengeluar juga
perlu tahu produk anda bagaimana dan betapa teruknya servis Peugeot.
Terima kasih. - Edros Zubir - PIXEL MEDIA
No comments:
Post a Comment